Ziema tuvojas – septiņi padomi drošākai braukšanai šajā gadalaikā
Kad gaisa temperatūra pamazām sāk noslīdēt līdz nullei, tuvojas ziemas riepu sezona. “Goodyear” sadarbībā ar ekspertiem iesaka, kā novērtēt savas ziemas riepas un padarīt automobiļa vadīšanu ziemā drošāku.
“Goodyear” veica pētījumu par automobiļa vadīšanu ziemā, riskantākajām situācijām un ieteikumiem drošākai braukšanai, aptaujājot vairāk nekā 500 Igaunijas, Latvijas un Lietuvas riepu tirgotājus.
Novērtējot bīstamākās situācijas, septiņi no 10 ekspertiem uzskata, ka ārkārtīgi uzmanīgiem jābūt tieši sasalstoša lietus laikā, kad veidojas, tā sauktais, “melnais ledus”. Savukārt gandrīz katrs otrais eksperts Latvijā (45%), 71% – Igaunijā un 66% – Lietuvā uzskata, ka īpaši jāuzmanās vadot automobili pa sniegā iebrauktām risēm. Eksperti kā svarīgāko lietu, kam vienmēr jābūt līdzi auto, jo īpaši ziemā, nosauc atstarojošo vesti un brīdinājuma trijstūri.
Padomi drošākai braukšanai ziemā:
- Sagatavojiet savu automobili ziemai. Pārbaudiet bremzes un riepas (protektora raksta dziļumu, gaisa spiedienu) un sagādājiet lietas, kas ziemā var būt noderīgas – ledus skrāpi, dzesēšanas šķidrumu, kabatas lukturīti, segu u.c.
- Izvēlieties piemērotu un ceļa apstākļiem atbilstošu ātrumu. Nepārsniedziet ieteicamo ātrumu. Nepatīkama pieredze bieži ir balstīta uz vienu un to pašu pamatproblēmu – autovadītājs nav izvēlējies laika un ceļa apstākļiem piemērotu auto vadīšanu un ātrumu.
- Ievērojiet distanci. It kā zināma lieta, bet vērts sev to atgādināt – bremzēšanas ceļš palielinās uz virsmas, kas klāta ar sniegu un ledu.
- “Nepumpējiet” ar bremzes pedāli. Ja jums ir bremžu pretbloķēšanas sistēma (ABS), bremžu pedālis jātur nospiests.
- Esiet uzmanīgi uz tiltiem vai paugurainās vietās. Ir vietas, kur apledojums veidojas biežāk kā citviet. Atcerieties par tām un brauciet tur īpaši vērīgi.
- “Negāzējiet”, ja esat iestrēdzis sniegā. Tā riskējat iegrimt sniegā vēl dziļāk. Izmantojiet zemāko iespējamo pārnesumu un “šūpojiet” automobili uz priekšu un atpakaļ, kamēr esat sasniedzis pietiekošu kustību uz priekšu, lai tiktu laukā no sniega.
- Izvairieties no blakus darbībām pie stūres. Jo īpaši ziemas apstākļos koncentrēšanās tikai auto vadīšanai ir ļoti būtiska – neveiciet tālruņa zvanus, nerakstiet īsziņas un nedariet neko citu, kas varētu jums traucēt braukšanu.
Kā izvērtēt, vai laiks mainīt esošās ziemas riepas?
Ikviens auto īpašnieks pirms sezonas maiņas izvērtē, vai iegādāties jaunas ziemas riepas vai derēs iepriekš lietotās? Primāri vajadzētu izvērtēt, pa kādu virsmu visbiežāk braucat ziemā, jo visām situācijām un ceļiem nav izmantojamas vienas ideālās riepas. Katrs produkts radīts savām vajadzībām, tāpēc jāatceras, ka vasaras riepas nav līdzvērtīgas bezradžu ziemas riepām.
Kontroljautājumi savu ziemas riepu izvērtēšanai:
- Novērtējiet ziemas riepu protektora dziļumu. Likums nosaka, ka Latvijā mazākais pieļaujamais protektora raksta dziļums ir 4 milimetri. Izmēriet dziļumu vairākās riepas vietās, arī pie ārējām malām un vidū.
- Pārbaudiet riepas virsmas nodilumu un novērtējiet, vai gumija nav saplaisājusi.
- Apskatiet, vai riepa nav nodilusi nevienmērīgi. Piemēram, riepās, kuras ir vairāk nodilušas vidū, iespējams, ir bijis pārāk liels gaisa spiediens.
“Lai ziemā justos droši uz ceļa, svarīgi aprīkot automobili ar labām riepām, kas palīdz pārvarēt dažādus laika apstākļus un nodrošināt stabilu automobiļa veiktspēju. Tikpat būtiski ir zināt, kā pareizi vadīt automobili dažādos ceļa apstākļos. Lai arī par to tiek runāts regulāri, pirms sezonas vienmēr vērts atsvaidzināt zināšanas,” saka “Goodyear Dunlop Tires Baltic” tirdzniecības vadītājs Baltijā Mārtiņš Grīnbergs.
Avots: www.skaties.lv
Izmaiņas sodos par ātruma pārsniegšanu
Dzīvības josta!
Informācijas apmaiņa par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem 28 ES dalībvalstīs!
Kas notiek ar auto pēc hidrotrieciena?
Transportlīdzekļu maksimālās masas ierobežojumi
Sezonālie pilnās masas ierobežojumi (pdf)
Masas ierobežojumi uz tiltiem (pdf)
Pavasarī un rudenī, šķīdoņa laikā, grunts pamatnei atkūstot un pārmitrinoties, ceļa segas nestspēja būtiski samazinās. Izteikti tas notiek ceļos ar grants segumu. Lai novērstu šo ceļu sabrukumu, uz daudziem valsts vietējiem un dažiem reģionālajiem autoceļiem tiek ieviesti pagaidu satiksmes ierobežojumi kravas autotransportam. Šāda prakse ir vispāratzīta un to īsteno arī citās valstīs ar līdzīgiem klimatiskajiem apstākļiem.
Minētie satiksmes ierobežojumi neattiecas uz valsts galveno un svarīgāko reģionālo autoceļu maršrutiem, tāpēc netiek ietekmēti kravu tranzīta un apjomīgākie iekšzemes autopārvadājumi. Ierobežojumi katru gadu tiek ieviesti visos valsts reģionos – aptuveni 10 000 km valsts autoceļu ar grants un stipri nolietotajiem asfaltbetona segumiem, uzstādot aizlieguma ceļa zīmes, kas ierobežo transportlīdzekļu maksimālo pilno masu (lielākoties 10 tonnas). Savā pārziņā esošajos ceļu tīklos līdzīgi rīkojas arī pašvaldības.
Ierobežojumi tiek ieviesti un atcelti pēc katra konkrētā ceļa faktiskā stāvokļa un iespējamo bojājumu izvērtēšanas. Uz atsevišķiem autoceļiem šādi satiksmes ierobežojumi noteikti pastāvīgi visu gadu.
Aicinām autopārvadātājus rēķināties ar šiem pagaidu ierobežojumiem un ievērot tos, jo ceļu sakārtošanu var veikt tikai tad, kad to konstrukcija ir apžuvusi.
Atļaujas kravu izvešanai šķīdoņa laikā netiek izsniegtas. Situāciju kontrolē va/s "Latvijas Valsts ceļi" nodaļu darbinieki sadarbībā ar Valsts policiju.
Pa visiem autoceļiem bez ierobežojuma atļauts pārvietoties operatīvajiem transportlīdzekļiem un CSDD reģistrētajiem "svaigpiena transportlīdzekļiem", veicot pārvadājumus ar ceļa īpašnieku saskaņotā maršrutā.
Noteikumi par autoceļu valsts aizsardzību un kārtību, kādā ieviešami transportlīdzekļu satiksmes aizliegumi un ierobežojumi.
Neskaidrību gadījumā konsultācijas sniedz Satiksmes informācijas centrs (tālr. 80005555) vai Latvijas Valsts ceļu nodaļas.